Trainen als een topatleet.

24/02/2019

Annemerel de Jongh is een jonge (29 ) Nederlandse atlete en schrijfster van sportboeken.
In dit boek vertelt ze haar ervaringen en resultaten met vier maanden trainen, eten, leven en
begeleid worden als een topatleet. Na tien marathons met bescheiden resultaten, wou ze eens zien
welke tijd ze kon lopen als ze te werk ging als een professional, met alle beschikbare tijd en met de
omkadering van een sportarts, voedingsdeskundige, sportpsycholoog, fysiotherapeut, trainer,
medische testen en stage in Font-Romeu.
Ze beschrijft haar voorbereiding op de marathon van Berlijn 2018 van week 1 tot week 16 in
chronologische volgorde, met duidelijke schema’s en tips, die ook voor andere lopers en zeker voor
vrouwen bruikbaar zijn. Behalve lopen, deed ze ook aan krachttraining, yoga, ElliptiGo, fietsen en
veel rusten.
Na elke week beoordeelt ze zichzelf: wat heb ik geleerd ? Wat is er veranderd ? Wat is er niet
veranderd ? Waarom ben ik in zo’n korte tijd zoveel sneller geworden ? Deze evaluaties zijn wel
nuttig voor andere atleten. Idem voor: hoe bouwen wij een krachttraining op ? En: waarom is het
belangrijk de spieren rond je heupen ook te trainen ?
Naar het einde toe krijgt ze een blessure door overbelasting, ze vreest even dat de marathon niet zal
doorgaan, maar door te rusten komt het toch in orde. De totale benodigde tijd per week voor al deze
sporten vermeldt ze helaas niet. En ook niet de totale kostprijs.
Het resultaat wel: van 3u26’41” ging ze naar 3u15’03”: mooi en tegelijk ver van de damestop: het WR
van Paula Radcliffe is 2u15’25” ; 2u18’11 was de tijd van de Keniaanse winnares Gladys Cherono (35
jaar !) in Berlijn.
Enkele bedenkingen: er staan helaas leugens in het boek: ze heeft de marathon van Berlijn NIET
gelopen, wel die van Malaga, 12 weken later dan gepland. Dat vermeldt ze nergens.
En de begeleiding was niet zo goed: meestal trainde ze met lopers op 800 à 5.000 i.p.v. met
marathonlopers; drie weken voor Berlijn heeft ze op 13 dagen 3 lange duurlopen gedaan van 30, 35,
34 km, terwijl ze voordien maar een goede 20 km trainde: totaal onverantwoord dus. Ze is drie
weken gaan trainen in Font Romeu, waar de ondergrond hoegenaamd niet geschikt is voor
marathonlopers. Ze liep daar b.v. 100 rondjes van 300 meter op een hard parkeerterrein omdat er
nergens een vlak parcours was.
Maar de sfeer in het boek is er één van enthousiasme en werkt aanstekelijk: fysiek en mentaal voelt
de atlete zich veel sterker. Ze vertelt ook welke trainingsvormen nog mogelijk zijn als je met een
blessure zit. Het aantal louter illustratieve foto’s is erg groot. Nike zal haar dankbaar zijn. Ook de
gesprekken op afstand met Susan Kuijken zijn niet meteen nuttig voor de lezers.
Op haar 29° heeft ze al wel heel veel ondernemingszin en schrijftalent. Het belangrijkste was dat het
boek verscheen, de marathon was een hulpmiddel.
Het boek is geschikt voor atleten die voldoende aanleg, veel wilskracht, veel tijd en de nodige
financiële mogelijkheden hebben.
Referentie:
Annemerel de Jongh,
Trainen als een topatleet.
Uitgeverij Bruna, A’dam / WPG, Antwerpen, 2019.
256 p.; foto’s, schema’s.
ISBN 978 94 005104 70; € 20.
Bewijsnummer naar :
Standaard Uitgeverij
t.a.v. Renée Schepers
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen
Email : renee.schepers@wpg.be
Jef Abbeel en Roger Embrechts febr. 2019

Please reload

Zoeken op tags
Please reload

Archief
Categorie
Please reload